weisz Hozzászólás June 23, 2007 Share Hozzászólás June 23, 2007 Egy barátom magyarázta el, hogy hogyan állítsam, nekem bejött: ISO 100: Kültéren napos idõben ISO 200: Kültéren borús idõben, vagy szürkület kezdeténél. ISO 400: Kültéren sötétben, gyenge megvilágításnál vagy beltéren lámpafénynél. ISO 800: Sötétben csak állványon. ISO 1600: Még nem használtam Kinek mi a véleménye, hogyan állítsuk be az ISO-t Link to comment
Frio Hozzászólás June 23, 2007 Share Hozzászólás June 23, 2007 Egy barátom magyarázta el, hogy hogyan állítsam, nekem bejött: ISO 100: Kültéren napos idõben ISO 200: Kültéren borús idõben, vagy szürkület kezdeténél. ISO 400: Kültéren sötétben, gyenge megvilágításnál vagy beltéren lámpafénynél. ISO 800: Sötétben csak állványon. ISO 1600: Még nem használtam Kinek mi a véleménye, hogyan állítsuk be az ISO-t Ahogy le is írtad papa kivétel az iso 800. ahoz nem kell még álvány, csak gyenge fény. Mondjuk egy 60w izzó. Az 1600ra csak annyit. Emlékszel annó a Pécsi esti képekre? Na az így készült, oda már jó az álvány Link to comment
DerMedve Hozzászólás June 24, 2007 Share Hozzászólás June 24, 2007 A fényszükséglet függ a záridõtõl, a blendenagyságtól, és az objektívtõl is, úgyhogy az alábbiak csak javaslatok. A 70-300-as obim 300-on már igencsak kéri a fényt, 1/100 zársebesség mellett már szinte szikrázó napsütésben is kéri az ISO400-at. Link to comment
Eznaki Hozzászólás June 25, 2007 Share Hozzászólás June 25, 2007 A fényszükséglet függ a záridõtõl, a blendenagyságtól, és az objektívtõl is, úgyhogy az alábbiak csak javaslatok. A 70-300-as obim 300-on már igencsak kéri a fényt, 1/100 zársebesség mellett már szinte szikrázó napsütésben is kéri az ISO400-at. Neked beszél az obid??? Komolyabb hangvételben megfogalmazva ezt a kérdést! Mibõl derül ki, hogy az obi már kéri az ISO400? Link to comment
DerMedve Hozzászólás June 25, 2007 Share Hozzászólás June 25, 2007 Neked beszél az obid??? Komolyabb hangvételben megfogalmazva ezt a kérdést! Mibõl derül ki, hogy az obi már kéri az ISO400? Az LCD-kijelzõrõl. Ha sötét a kép, akkor emelni kell az ISO-t. Vagy csökkenteni a záridõt. Vagy emelni a blendenyílást... Link to comment
LeZo Hozzászólás June 25, 2007 Share Hozzászólás June 25, 2007 Az LCD-kijelzõrõl. Ha sötét a kép, akkor emelni kell az ISO-t. Vagy csökkenteni a záridõt. Vagy emelni a blendenyílást... Azért ez nem egészen fedi a valóságot Medve Úr! Ugyanis, ha a rekesznyílást nagyobbra veszed, akkor változik a kép mélységélessége is... A záridõ csökkentése ellenben jó megoldás, de ott meg arra kell figyelni hogy bizonyos zársebesség alatt már bemozdulhat a gép a kezünkben, igy nem árt ha van álvány... Ha pedig nagyon növelgeted sz ISO értéket, egy idõ után kontraszmentes de zajos kép is lehet az eredmény, géptípustól függõen. Link to comment
DerMedve Hozzászólás June 25, 2007 Share Hozzászólás June 25, 2007 Azért ez nem egészen fedi a valóságot Medve Úr! Ugyanis, ha a rekesznyílást nagyobbra veszed, akkor változik a kép mélységélessége is... A záridõ csökkentése ellenben jó megoldás, de ott meg arra kell figyelni hogy bizonyos zársebesség alatt már bemozdulhat a gép a kezünkben, igy nem árt ha van álvány... Ha pedig nagyon növelgeted sz ISO értéket, egy idõ után kontraszmentes de zajos kép is lehet az eredmény, géptípustól függõen. Na ez az.... Az elõzõ hozzászólásomal is arra próbáltam rávilágítani, hogy baromi összetett a dolog, jóval összetettebb annál, mint az Weisz listáján szerepel. Mert alapvetõen el sem kéne mozdulni ISO100-ról, mert onnantól mindenképpen romlik a képminõség. És említhettem volna az állványt, de akkor már említenem kellett volna a különféle plusz fényt adó berendezéseket. Link to comment
LeZo Hozzászólás June 25, 2007 Share Hozzászólás June 25, 2007 Nem olyan összetett dolog ez.... csak egy kicsit szét kell választani a dolgokat hogy mi mire való... A rekeszérték helyes megválasztásával azt tudjuk leginkább meghatározni, hogy az épp éles képsík elött és mögött, azaz ahova a fókuszba helyezett személy tárgy van, elötte illetve mögötte mi lesz éles, vagy távolodva/közeledve mi lesz egyre életlenebb. minél nagyobb a rekesznyílás az objeltíven, annál kisebb az élesség tartomány, és igy a háttér elmosódottabb lesz. és minél kisebb a rekesznyílás, azaz nagyobb rekeszszámot választunk ki annál jobban növekszik a fókuszhoz képest éles rész is. De sose szabad elfelejteni hogy ezt az éles tartományt nagyon befolyásolja a képérzékelõ, azaz a CCD mérete. minél kisebb az érzékelõ, annál nehezebb az éles-életlen részt megvalósítani. Paradox módon viszont elõfordulhat a nagyon kis érzékelõvel bíró gépeknél hogy szinte alig változik az élességtartomány, még is lehet fotózni egész szûk rekesszel is. A zársebesség pedig igazából - szerintem- leginkább úgy érthetõ meg hogy minél kisebb a zársebesség - tehát 1/60 az nagyobb sebesség mint az 1/1000 - annál inkább kimerevedik a mozgás. 1/60-al már készülhet éles kép, 1/125-el már sok mozgó tágy, élõlény szinte megmerevedik, 1/1000 körül pedig egy szökõkút különálló csepjei is látszanak pedig szabad szemmel nem láthatóak... És végül pár szó az ISO-ról. A fogalom létjogosultsága kicsit paradox. A filmes világból örökölt dolog ez... adva volt egy kémiai vegyület, ennek volt mondjuk a fényérzékenysége iso 100. egy 400 értékenységû film viszont már már mikroszkópikus szemcséket tartalmazott, és emiatt más volt a képalkotása is, és szemcsézete is.. tehát egy másik vegyület a 400-as érzékenységû film. De nekünk most itt csak egy ccd-nk van a gépben, még is állítjuk az ISO értéket. Ez csak annyit tesz, hogy a CCD-nek van egy optimális érzékenysége, és ezt "belövik" úgy, hogy kb egy adott ISO értéknek feleljen meg, hasonlóan a filmen. Amikor viszont az ISO értéket változtatjuk, a CCD-n levõ erõsítõ áramkörök segítségével lesz a CCD más érzékenységû, úgymond fényérzékenyebb. És az érzékenység növekedésével együtt jár a képzaj megjelenése is. Fontos hogy nincs optimális ISO - rekesz és zársebesség érték, ez mindig az adott viszonyoktól függ. Ha tûéles képeket szeretnél, a lehetõ legalacsonyabb értékeket érdemes használni. Ha félhomályos helyen készül a fotó meg lehet próbálni magasabb érzékenységet, 400-800 közt, de ez már nagyon gépfüggõ! vagy marad a 100-200 de álványról... A rekeszértékrõl azt kell még tudni, hogy minden objektívnek van egy olyan rekeszértéke amikor a legszebb a képalkotás. ez általában 5.6-8-11 körüli érték ha a rekeszérték ennél kisebb, tehát pl. 2-2.8 már felléphetnek színhibák, mig nagyobb értékeknél már a képszélek élessége drámaian változik. Ezen azt kell érteni hogy mig a képszél életlen, a kép közepe éles lesz, de mindenképp gyengébb a minõség mint 8 vagy 11-es rekesznél. A zársebesség pedig mindig úgy célszerû megválasztani, hogy lehetõleg ne legyen kisebb, mint az épp aktuális objektív gyujtótávolságának reciproka...pl egy 50-es obinál legyen minimum 1/50, egy 500mm "távcsõnél pedig legalább 1/500... persze egy ilyen értékhez már fény kell:) hogy miért van ez a reciprok szabály? Hogy az emberi kéz által jelenlevõ remegés már ne látszódjék a fotókon. Remélem tudtam segíteni:) Link to comment
meglesz Hozzászólás June 25, 2007 Share Hozzászólás June 25, 2007 Annyit hozzátennék hogy mielõtt nekikezdünk azért elõtte tudnunk kell hogy mit is akarunk fotózni, mit is szeretnénk kifejezni a képpel. példa: rekeszérték: f10 záridõ: 1/125 iso: 100 nyers kép, fények természetesek, nem mesterséges. itt pedig: iso: 100 rekesz: f9 zár: 1/160 itt is természetesek a fények, csak itt már szerkesztett a kép. (contrast, levels, BW. 2 perces munka) Link to comment
Eznaki Hozzászólás June 25, 2007 Share Hozzászólás June 25, 2007 Nem olyan összetett dolog ez.... csak egy kicsit szét kell választani a dolgokat hogy mi mire való... A rekeszérték helyes megválasztásával azt tudjuk leginkább meghatározni, hogy az épp éles képsík elött és mögött, azaz ahova a fókuszba helyezett személy tárgy van, elötte illetve mögötte mi lesz éles, vagy távolodva/közeledve mi lesz egyre életlenebb. minél nagyobb a rekesznyílás az objeltíven, annál kisebb az élesség tartomány, és igy a háttér elmosódottabb lesz. és minél kisebb a rekesznyílás, azaz nagyobb rekeszszámot választunk ki annál jobban növekszik a fókuszhoz képest éles rész is. De sose szabad elfelejteni hogy ezt az éles tartományt nagyon befolyásolja a képérzékelõ, azaz a CCD mérete. minél kisebb az érzékelõ, annál nehezebb az éles-életlen részt megvalósítani. Paradox módon viszont elõfordulhat a nagyon kis érzékelõvel bíró gépeknél hogy szinte alig változik az élességtartomány, még is lehet fotózni egész szûk rekesszel is. A zársebesség pedig igazából - szerintem- leginkább úgy érthetõ meg hogy minél kisebb a zársebesség - tehát 1/60 az nagyobb sebesség mint az 1/1000 - annál inkább kimerevedik a mozgás. 1/60-al már készülhet éles kép, 1/125-el már sok mozgó tágy, élõlény szinte megmerevedik, 1/1000 körül pedig egy szökõkút különálló csepjei is látszanak pedig szabad szemmel nem láthatóak... És végül pár szó az ISO-ról. A fogalom létjogosultsága kicsit paradox. A filmes világból örökölt dolog ez... adva volt egy kémiai vegyület, ennek volt mondjuk a fényérzékenysége iso 100. egy 400 értékenységû film viszont már már mikroszkópikus szemcséket tartalmazott, és emiatt más volt a képalkotása is, és szemcsézete is.. tehát egy másik vegyület a 400-as érzékenységû film. De nekünk most itt csak egy ccd-nk van a gépben, még is állítjuk az ISO értéket. Ez csak annyit tesz, hogy a CCD-nek van egy optimális érzékenysége, és ezt "belövik" úgy, hogy kb egy adott ISO értéknek feleljen meg, hasonlóan a filmen. Amikor viszont az ISO értéket változtatjuk, a CCD-n levõ erõsítõ áramkörök segítségével lesz a CCD más érzékenységû, úgymond fényérzékenyebb. És az érzékenység növekedésével együtt jár a képzaj megjelenése is. Fontos hogy nincs optimális ISO - rekesz és zársebesség érték, ez mindig az adott viszonyoktól függ. Ha tûéles képeket szeretnél, a lehetõ legalacsonyabb értékeket érdemes használni. Ha félhomályos helyen készül a fotó meg lehet próbálni magasabb érzékenységet, 400-800 közt, de ez már nagyon gépfüggõ! vagy marad a 100-200 de álványról... A rekeszértékrõl azt kell még tudni, hogy minden objektívnek van egy olyan rekeszértéke amikor a legszebb a képalkotás. ez általában 5.6-8-11 körüli érték ha a rekeszérték ennél kisebb, tehát pl. 2-2.8 már felléphetnek színhibák, mig nagyobb értékeknél már a képszélek élessége drámaian változik. Ezen azt kell érteni hogy mig a képszél életlen, a kép közepe éles lesz, de mindenképp gyengébb a minõség mint 8 vagy 11-es rekesznél. A zársebesség pedig mindig úgy célszerû megválasztani, hogy lehetõleg ne legyen kisebb, mint az épp aktuális objektív gyujtótávolságának reciproka...pl egy 50-es obinál legyen minimum 1/50, egy 500mm "távcsõnél pedig legalább 1/500... persze egy ilyen értékhez már fény kell:) hogy miért van ez a reciprok szabály? Hogy az emberi kéz által jelenlevõ remegés már ne látszódjék a fotókon. Remélem tudtam segíteni:) Nekem tudtál! Legalábbis sokadik olvasatra már úgy néz ki, hogy értem, aztán majd megpróbálom gyakorlatba is átvinni az itt olvasottakat. Ezt a rekesz dolgot például én pont fordítva értettem és csodálkoztam, hogy nem mûködik a mélységélesség dolog nekem úgy ahogy én szeretném. Viszont volna mégegy kérdésem. Lehet, hogy ez nem az ISO-val van kapcsolatban, de mivel nem tudom mivel van kapcsolatban így itt teszem fel. Nézem a képeket amiket csináltam és nagyon soknál azt érzem, hogy ha kicsit kontrasztosabb lenne akkor sokkal jobban mutatna. Tudom, hogy PS-sel lehet rátenni kontrasztot, de mi kellene ahhoz, hogy a kép legyen eleve kontrasztosabb? Link to comment
DerMedve Hozzászólás June 25, 2007 Share Hozzászólás June 25, 2007 Nekem tudtál! Legalábbis sokadik olvasatra már úgy néz ki, hogy értem, aztán majd megpróbálom gyakorlatba is átvinni az itt olvasottakat. Ezt a rekesz dolgot például én pont fordítva értettem és csodálkoztam, hogy nem mûködik a mélységélesség dolog nekem úgy ahogy én szeretném. Viszont volna mégegy kérdésem. Lehet, hogy ez nem az ISO-val van kapcsolatban, de mivel nem tudom mivel van kapcsolatban így itt teszem fel. Nézem a képeket amiket csináltam és nagyon soknál azt érzem, hogy ha kicsit kontrasztosabb lenne akkor sokkal jobban mutatna. Tudom, hogy PS-sel lehet rátenni kontrasztot, de mi kellene ahhoz, hogy a kép legyen eleve kontrasztosabb? Kicsit OFF, legalábbis nem ISO.... Ne higgy a fényképezõgépnek a fehéregyensúly-beállításnál, felejtsd el az auto WB-t. És amit Weisz írt egy topikkal odébb, hogy erõs napfényben érdemes felhõsre állítani (nekem speciel árnyékos beállítással készültek a szombati képeim) azt mindenképpen érdemes kipróbálnod, jót tesz a kontrasztnak és a telítettségnek. Link to comment
DerMedve Hozzászólás August 2, 2007 Share Hozzászólás August 2, 2007 Nekem ISO200 a legalacsonyabb ISO érték a gépemen. Szinte mindig ezen hagyom. Nagyon ritka, hogy 400-ra emeljem. Felette engem már zavar a zaj. Mondják lehet egy lehelletnyit túlexponálni és utólag visszahúzni és ezzel csökken a zaj a sötét részeknél, de én kerülöm a ISO400 feletti tartományt. Hát igen, a Nikon.... ISO100 nincs, de legalább tudsz 1/8000 zársebességgel is fényképezni A Canon CMOS a mûködésébõl fakadóan kisebb hõmérsékleten "fut", mint a CCD-lapkák, talán ezért lehet értékelhetõ, elfogadható képeket készíteni (kisebb kompromisszumokkal) még akár 800-as ISO értékkel is, kevesebb zajjal. Link to comment
Guest Streatlam Hozzászólás August 3, 2007 Share Hozzászólás August 3, 2007 Hát igen, a Nikon.... ISO100 nincs, de legalább tudsz 1/8000 zársebességgel is fényképezni A Canon CMOS a mûködésébõl fakadóan kisebb hõmérsékleten "fut", mint a CCD-lapkák, talán ezért lehet értékelhetõ, elfogadható képeket készíteni (kisebb kompromisszumokkal) még akár 800-as ISO értékkel is, kevesebb zajjal. Hello, Csak par pontositas. A jelenleg kaphato Nikon DSLR-ek kozul csak a D40 nem tud ISO100-at. Es 1/8000-et meg csak D200-tol felfele tudnak a Nikonok. A D40/40x/80 legkisebb zarideje 1/4000. Udv, Streatlam Link to comment
DerMedve Hozzászólás August 3, 2007 Share Hozzászólás August 3, 2007 Hello, Csak par pontositas. A jelenleg kaphato Nikon DSLR-ek kozul csak a D40 nem tud ISO100-at. Es 1/8000-et meg csak D200-tol felfele tudnak a Nikonok. A D40/40x/80 legkisebb zarideje 1/4000. Udv, Streatlam Csak egy pontosítás. Lefety D70s Nikonjáról volt szó, nem pedig a Nikon kereskedelmi palettájáról. A D70/D70s 200-as ISO-ról indul és tudta még az 1/8000-et. Link to comment
DerMedve Hozzászólás August 3, 2007 Share Hozzászólás August 3, 2007 kicsit off. bocs. Igen és tudja és tudja és tudja... Az átlag (mint én is) nem engedheti meg magának, ha csak nem ez hozza/(fossa) a bõséges lét, hogy az éppen legújabb kapható modellt használja. Fõleg igaz ez nikonos körökben, ahogy látom. Én eddig akiket ismerek olyan hosszabb távra tervezõ emberek.... Többek között ez is szólt nekem a Nikon mellett.... valahogy örökebb darab érzésem volt a kezemben tartva egyszerre a 350D-t és a D70s-t. Aztán meg van egy érdekes önbevallós statisztikai oldal, hogy melyik masina zárszerkezete kinél mennyit bírt ki .... (ha igény van rá elõkeresem a linket) Megnézném az adatokat, de hallottam már 350D-nél is 100ezret közelítõ expo-számról, valószínûleg a fordítottja, azaz a nagyok kevésexpónál történõ elromlása is elõfordulhat. Bár a statisztika is csak egy áltudomány. Ha két hétig hasmenésem van, két hétig meg szorulásom, akkor statisztikailag rendben van az emésztésem! Link to comment
DerMedve Hozzászólás August 3, 2007 Share Hozzászólás August 3, 2007 Igen és tudja és tudja és tudja... Figyelek.... !kocc Link to comment
Guest Flame Hozzászólás September 23, 2008 Share Hozzászólás September 23, 2008 Sziasztok Van egy Fuji finepix s5600 as gépem. Nagyon örülök neki, csak az a baj hogy nagyon sok kép közül csak nagyon keves lesz szép , általában nagyon hangyás lesz, különösen rossz fényviszonyok között. Tudtok nekem valami tanácsot adni vagy szakirodalmat ajánlani? Link to comment
DerMedve Hozzászólás September 23, 2008 Share Hozzászólás September 23, 2008 Flame! Ha a "hangyás" alatt kicsi színes pontokat értesz, akkor az bizony a képzaj. El kell felejteni az "auto ISO" beállítást, és kézzel kell beállítani a fényviszonyoknak megfelelõen, de 400 fölé ne menj vele! Használj inkább vakut! Link to comment
Coyote Hozzászólás September 23, 2008 Share Hozzászólás September 23, 2008 400 fölé? Én már 100 fölé sem mennék vele... http://pixinfo.com/cikkek/fps5600.5 Link to comment
Guest Flame Hozzászólás September 26, 2008 Share Hozzászólás September 26, 2008 Sziasztok köszönöm a segítséget, összegezve a lent említetteket minél ala csonyabb az izó annál kevesebb a zaj. Viszont mivel nem nagyon értek a ps-hez kis idõbe beletelik mire rájövök mit is irtatok. Még egy kérdés mivel teljesen amatõrrel álltok szemben, hogy erted azt hogy tegyem át ff-be? Választ elõre is köszönöm remélem nem túl nagy marhaság ami kérdeztem! Flame Link to comment
Guest Flame Hozzászólás September 26, 2008 Share Hozzászólás September 26, 2008 Köszönöm segítséget,igy már sokkal érthetõbb. Link to comment
Coyote Hozzászólás January 3, 2015 Share Hozzászólás January 3, 2015 Attól még igaz, hogy 800 fölé csak akkor menjünk ha nem baj a képzaj. Link to comment
Coyote Hozzászólás January 4, 2015 Share Hozzászólás January 4, 2015 Szerintem semmit. Az érzékelők anyaga és felépítése ugyanaz. Azonos felbontású érzékelőnél valószínűleg ugyanaz a zaj. Magasabb felbontásúnál valószínűleg nagyobb lesz a zaj. Azt, hogy mégsem ezt látjuk az a magyarázat, hogy az elektronika és az informatika igencsak fejlettebb és gyorsabb, mint 10 éve. Ha ki tudnánk kapcsolni a zajszűrést teljes egészében, szerintem nem lenne változás, vagy romlást tapasztalnánk. Link to comment
Recommended Posts
Regisztrálj, vagy lépj be a hozzászóláshoz
Regisztrált felhasználónak kell lenned, hogy hozzá tudj szólni!
Regisztrálj
Regisztrálj közénk! Ne ijedj meg, könnyű!
Regisztrálj egy új felhasználói fiókotLépj be
Már van hozzáférésed a fórumhoz? Itt léphetsz be.
Lépj be most