Ugrás a tartalomra

Rekesz és WB (White Balance azaz Fehér egyensúly)


LeZo

Recommended Posts

Össze fognak keveredni a topic tartalmak ... ;o)

 

Ez az ISO topic.... !amazed !amazed !amazed

És akkor most írok még egy pár sort a rekeszrõl. Összfoglalva. A rekeszérték kezdõdik minden gépen egy 2-3 környéki értéken és végzõdik 11-32 körül.... az alsó és felsõ érték objektív függõ! De... vegyünk "kezünkbe egy objektívet" ha belenézünk 2.8 rekeszértéknél például egy igen nagy lukon, az úgynevezett íriszen, tekintünk át. Ez pont úgy mûködik mint az emberi szem. Ha nagy a szembogár, tehát nagy az írisz átmérõje, tehát KICSI a rekeszérték legyen 2.8, sok fény jut a szemünkbe, illetve a gép érzékelõjére. Ha szûk a rekesz, pl 11-es érték, akkor kicsi az írisz átmérõje, és igy kevés fény jut be a ccd-re illetve a szemünkre. kis rekeszérték -> kicsi mélységélesség, a tárgy éles, a háttér jó esetben életlen. Nagy rekeszérték --> nagy mélységéleesség, a tárgy és közvetlen környezete, háttér és elõtér is éles. extrém esetben lehet hogy pár métertõl végtelenig minden éles!

 

És a kontrasztosságról. Engem sokan nem kedvelnek azért, mert igyekszem nagyon kevés PS-t használni. Nem mondom hogy nem használom, csak igyekszem kerülni amíg lehet. Az hogy úgy érzed a fotóid nem elég kontrasztosak, lehet annak is az oka hogy a gép megállít egy szerinte ideális rekesz-zársebesség párt, illetve fehéregyensúlyt. Mindezt automatikusan. A fénymérés is többféleképp történhet, és ez is teljesen a gépektõl függ, amit használunk. A legtöbb gép rendelkezik egy, a teljes képsíkra érvényes fényméréssel. Ügyes tippel próbálja gép megjósolni az ideális expozíciót. Ha a fotód kontrasztalan az lehet attól hogy valami nagyon fényes tárgy, vagy akár nagyfelületû sötét rész becsapja a fénymérõt. Okos fotómániás emberek kitalálták hogy van egy "szürke szín" és ami arról visszaverõdik fény, arra kell megállapítani a fénymérést. Tehát a gép mindent egy ilyen szürkéhez próbál hasonlítani. De ha a képen nagyon sok fehér van, akkor a fénymérõ sokkal több visszavert fényt kap, és igy a gép azt hiszi hogy hú de világos van.. és fotónk alexpós lesz! Ha meg egy erdõben fotózunk akkor könnyen kaphatunk világos erdõt, és nem az eredeti sötétséget. Ha a gép lehetõvé teszi 1/3-2/3 fényértékkel érdemes változtatni az expozíción. Hogy hogy, ezt mindenkinek magának kell megfejteni de a legtöbb gépen van erre lehetõség. Fentebb azt írtam hogy abból indultunk ki hogy az egész képen mért a gép fényt. De a legtöbb gépen mód van arra is, hogy csak egy területre súlyozottan vagy egyhelyre koncentrálva úgynevezett spot módon mérjen a gép fényt.

Igy elérhetõ hogy egy beszûrõdõ padláson álló szépség (lsd. Lyth !!! ) testén helyes az expo, de a padlás többi része sötétbe vész. Ha meglesz kollega nem Lythre, hanem a padlástérre mért volna fényt, akkor ragyogóan látnánk a padlás részleteit, de Lythbõl csak fehér "folt" maradt volna.

Nos ilyen egyszerû...:) Egyébként tényleg az, csak gyakorolni kell és figyelni mi történik. De megéri! :)

Link to comment

Össze fognak keveredni a topic tartalmak ... ;o)

 

Ez az ISO topic.... !amazed !amazed !amazed

 

 

Igazad van! Mindjárt csinálok egy Rekeszérték topikot és át teszem ezt oda.

 

 

És a kontrasztosságról. Engem sokan nem kedvelnek azért, mert igyekszem nagyon kevés PS-t használni.

 

Ezzel én is így vagyok. Pont ezért érdekel, hogy hogy tudnám megcsinálni a képet úgy, hogy utána ne kelljen PS-t használnom.

 

 

Az hogy úgy érzed a fotóid nem elég kontrasztosak, lehet annak is az oka hogy a gép megállít egy szerinte ideális rekesz-zársebesség párt, illetve fehéregyensúlyt. Mindezt automatikusan.

 

Én eleve manuálban próbáltam. Nem szeretnék az automatikára hagyatkozni, ezért is kérdezgetek annyit.

Link to comment

Kicsit OFF, legalábbis nem ISO....

 

Ne higgy a fényképezõgépnek a fehéregyensúly-beállításnál, felejtsd el az auto WB-t.

 

És amit Weisz írt egy topikkal odébb, hogy erõs napfényben érdemes felhõsre állítani (nekem speciel árnyékos beállítással készültek a szombati képeim) azt mindenképpen érdemes kipróbálnod, jót tesz a kontrasztnak és a telítettségnek.

 

 

 

Én eleve manuálban próbáltam. Nem szeretnék az automatikára hagyatkozni, ezért is kérdezgetek annyit.

 

Nem tudom, láttad-e a beidézett hsz-emet, de gondoltam megismétlem a biztonság kedvéért.

Ugyanis átlagos körülmények között simán lehet hagyatkozni a programautomatikára, de ha a WB nincs rendesen belõve, akkor az már jobban látszik. És a 400D-nél nagyon nem vagyok megelégedve az auto WB teljesítményével.

Link to comment

WB. Mondja meg nekem egy tapasztalt ember, hogy mire állítod a WB-t a gépen koncertfotónál, (de lehet akár más rendezvény is) ahol bika erõs színes lámpák világítanak és nem használsz vakut. Sima lámpafény oszt jónapot? keresel vélhetõleg középszürkét a képen és arra kalibrálsz? nem hamasítja meg ha a középszûrke telibe van reflektorozva pl kékkel vagy pirosal? nos szóval mit kell tenni a helyes kép és szín visszadáshoz?

 

elõre is köszönöm!

 

vakuszinkron

Link to comment

Vakuszinkronnak semmi köze ehhez.

Koncerten. 3 dolog közül válassz:1 AWB(automata) 2 izzó lámpa, 3 neoncsõ, mindegyikkel lõj 1-1 et, és nézd vissza, hogy melyik áll közelebb a valódi színekhez.

 

 

Én a vakuszinkront alkalmazom olyankor, akár használom akár nem a vakut (villámjel).

Szebb, melegebb szineket ad és nem direktfényt.

Bár én a sajtát stílusomhoz igazítom :cool

Link to comment

Az nem vakuszinkron. A vakuszinkron a záridõ. Álltalában 1/250s

Az vaku szín (vaku fény) amit te mondasz 5500 kelvin ami megeggyezik a napfény kelvin fokával egyébként.

 

!uppsz na itt aztán nagyon kiderül, hogy ki az amatõr és ki a profi. ...én egy szót sem értek ezekbõl a párbeszédekbõl... !pir :jujj:cool

Link to comment

NEM jol mondod. /z

A lényeg a szûk rekesz, és a 200 mm-es objektív, és jó hosszú expozíciós idõ. :cool

Ha már így méhecskenyelven beszélünk. :cool

 

én csak azt tudom, hogyan kell bekapcsolni a fényképezõgépet

...meg még egy-két beállítás, és kész :jujj !pir

...szóval nekem "káromkodás", amikor a profik AWB-rõl, vakuszinkronról, kelvin fokról,...stb. beszéltek.

de a méhecskenyelvre fordítás egy kicsit érthetõbbé tette a megértést. :cool valószínûleg mert vizuális vagyok a tanulásban is /z:cool

Link to comment
én csak azt tudom, hogyan kell bekapcsolni a fényképezõgépet

...meg még egy-két beállítás, és kész :jujj !pir

...szóval nekem "káromkodás", amikor a profik AWB-rõl, vakuszinkronról, kelvin fokról,...stb. beszéltek.

de a méhecskenyelvre fordítás egy kicsit érthetõbbé tette a megértést. :cool valószínûleg mert vizuális vagyok a tanulásban is /z:cool

Most el kell szomorítsalak. Nem elég, hogy szinte mindengépnél más az ideális rekeszméret és a záridõ, még bekapcsolni is másképp kell... /z:cool:cool !kiss
Link to comment

értem, akkor nekem túl hosszú !hmm 70 mm-rõl indul és egészen 300 mm-ig képes dolgozni !hmm Az expozíciós idõvel hadilábon állok. Öreg vagy már és remeg a kezem és ezen a VR sem segít

 

 

Most el kell szomorítsalak. Nem elég, hogy szinte mindengépnél más az ideális rekeszméret és a záridõ, még bekapcsolni is másképp kell... /z:cool/z !kiss

 

 

:jujj kész! végem van. totál beégés !pir ... :cool:cool:cool

Link to comment

Lehetne most mindenféle naaagy-nagy bölcsességeket mondani, de az alapigazságot azért megosztom veled.

Minden váznak az a titka, hogy a használati utasításának megfelelően kell bánni vele, mert azt nagyon meghálálják. Csakhát némely váznak elég szövevényes a használati útmutatója. Némelyiket nem is magyarul irták...

Link to comment

A minap feljött a téma, hogy mikor, hol, hogyan állítsuk és 2 kép közül az egyik miért lesz sárga?

Kigyűjtöttem némi infót a témában, remélem nektek is hasznos lesz:

 

A fehéregyensúly a digitális fényképezőgépek, videokamerák egy beállítási lehetősége az éppen adott fényforrásokhoz beállítani a színhőmérsékletet a színhelyes felvétel érdekében. A gép azért korrigálja a képeket ezzel az eszközzel, mert az egyes fényforrásoknak nem teljesen fehér a fénye, ezért valamennyire már befolyásolják a készülő kép színvilágát. Az izzólámpának sárgába, a fénycsöveknek zöldbe hajlik a fénye, az árnyékban a fény kékes jellegű. A napfény pedig reggel vöröses, este narancsos, délben kékes, a nap többi részében pedig fehér.

 

Ha a fehéregyensúlyt automatára állítjuk, a gép automatikusan javítja ki a fény színe okozta hibákat. Az automatikus javítás lényege, hogyha a gép észreveszi, hogy a képen nincs igazán fehér felület, viszont a képet egy színárnyalat uralja, digitálisan megszünteti ezt a jelenséget. Így azonban ha például egy egyenletesen sárga falat fényképezünk, a gép azt hiheti, hogy izzólámpa okozta a sárga szín dominanciáját, így a kép fehér lesz. Ilyen esetekben a kézi beállítást kell alkalmazni, ennek az értéke általában lehet izzólámpa, felhős, napfény vagy fénycső.

 

Az értékek általában a következő színhőmérséklettel járnak együtt:

  • Izzólámpa: 3000 K
  • Fénycső: 4200 K
  • Napfény: 5200 K
  • Vaku használata melletti képek: 5400 K
  • Felhős: 6000 K
  • Árnyék (ha van külön): 8000 K

 

Whitebalance3.thumb.jpg.e81f1adf947057c85834e38fc411eaa0.jpg  Whitebalance4.thumb.jpg.81ddc8e2f82b4cbeed8a8b68000b1000.jpg

 

Még egy lehetőség, hogy RAW formátumban fotózol. Ezzel tökéletesen kiküszöbölheted a fehéregyensúly problémáját, ugyanis a RAW fájlokban a szenzorról leolvasott adatok nyers formában vannak tárolva, a fehéregyensúlyt pedig veszteségmentesen tudod változtatni. Ha egy JPG képen próbálod a fehéregyensúlyt helyrehozni, azzal biztosan rontasz a minőségén. 

 

Ezen a weboldalon van egy jó kis alkalmazás amivel el lehet játszani, hogy milyen fényviszonyok mellett, milyen WB beállítás mit okoz:

http://www.fotobetyar.hu/interaktivanyagok/feheregyensuly/

(falsh playert engedélyezzétek az oldalon, különben nem tölt be)

 

  • Tetszik 1
  • Köszi 1
Link to comment

Regisztrálj, vagy lépj be a hozzászóláshoz

Regisztrált felhasználónak kell lenned, hogy hozzá tudj szólni!

Regisztrálj

Regisztrálj közénk! Ne ijedj meg, könnyű!

Regisztrálj egy új felhasználói fiókot

Lépj be

Már van hozzáférésed a fórumhoz? Itt léphetsz be.

Lépj be most
×
×
  • Új létrehozás...